23948sdkhjf

Hej, jag är Hanna i kassan

Efter tjugo minuter i kön på snabbköpet kräver jag mer än ett knappt hörbart hej från en grinig kassörska. En trött blick och total avsaknad av yrkesstolthet gör mig bara bedrövad, skriver Hanna Stenvall i sin krönika.

Men förstår jag inte bättre? Vet jag inte att kassörskan är halvt ihjälstressad och under dagen fått sjutton utskällningar för att det inte finns någon ersättningsvara för annonsglassen? Att hennes söta lilla huvud är fullproppat av PLU-nummer, portopriser och massagetider för den ömma ryggen? Jo, det gör jag faktiskt. Jag sitter själv på den sidan av kassaterminalen med jämna mellanrum – men jag ger så mycket jag kan av lojalitet till min arbetsplats. Jag anser att en god serviceanda håller en butik levande och ger nöjda kunder. Och att en god serviceanda föds ur goda relationer på arbetsplatsen. När jag en gång började jobba i butik fick jag snabbt inbankat i huvudet att kunden är mitt arbete och inte någon som stör mig i det. Min dåvarande chef Peter underströk ofta att vi i kassalinjen skulle gå så långt som möjligt för att göra kunden nöjd. Och han i sin tur gick så långt han kunde för att värna om oss anställda. Tro mig när jag säger att det föll väl ut. Vi var alla mycket lojala mot vår arbetsplats, just tack vare arbetsgivaren, vilket snart skapade en mycket lojal kundkrets. När jag så en dag fick tjänsten som huvudkassörska, med allt vad det innebar från att göra kassarapporter och rastscheman till att själv sitta i kassan, gjorde jag mitt bästa för att förbli den Hanna jag alltid har varit. Ansvarig eller ej, alla som jag jobbar med är mina kolleger. Peter, chefen, fungerade som en ständig inspirationskälla. Får jag som kund inget leende går jag till en annan butik. Snart möter jag väl någon som faktiskt trivs med sitt arbete och vet vad service är. Får jag ett glatt hej kanske jag blir stammis. Hanna Stenvall är Dagens Handels journalistpraktikant från JMM vid Södertörns högskola. Hon har arbetat i olika funktioner i butik och gör det än i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079