23948sdkhjf

Ett tufft jobb

Efter gårdagens rapport om bristande ölkontroll tas krafttag. – Handeln ska bli lika bra som Systembolaget på att kontrollera ålder, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Tomas Svaton.

Ökade stickprovskontroller, information och opinionsbildning är några av de metoder som ska användas för att öka butikernas sinnesnärvaro när det gäller folkölsförsäljning till unga. - Det är ett tufft jobb att ändra på beteenden, säger Tomas Svaton. – Och idag verkar många ha inställningen att det inte är så farligt att sälja folköl, men då gör man sig skyldig till ett brott. Lagen säger nämligen att man ska förvissa sig om att personen är över 18 år innan man säljer folköl. Det är alltså förbjudet att chansa på att någon är 18 år. En del av problemet tror Svaton är att mycket av folkölköpen sker kvälla och helger då extrapersonal ofta arbetar. - Alla aktörer måste ta sitt ansvar. Vi kommer att öka antalet stickprov. Men enligt Svaton behövs en förändring i attityden så att folk börjar ta problemet på största möjliga allvar. Undersökningen som presenterades igår kom visade att varannan butik klarade ålderskontrollen. Butiker i landsorten var bättre än stadsbutiker. Äldre personal var bättre än yngre och butiker i norr var bättre än butiker i söder. Däremot fanns ingen skillnad mellan stora och små butiker i detta avseende. Läs rapporten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093