23948sdkhjf

Konsten att lämna över

Vid Svensk Handels stämma som hölls i Stockholm i måndags berättade Jan Olsson och Carina Söderberg hur de förberett generations- växlingen i företaget, Ica Kvantum, Kungens kurva.

- Jag sålde min dåvarande Ica-butik i Järna till mina tre döttrar redan 1993, men fortsatte att driva företaget, berttar Jan Olsson. I dag äger han Ica Kvantum i Kungens Kurva tillsammans med mellandottern Carina Söderberg. Båda är hälftenägare, han är vd och dottern är vice vd. Sakta håller han på att trappa ner, medan Carina tar över allt mer. Jan Olsson berättar att generationsväxlingen gick tämligen enkelt eftersom familjen följde Icas värdering av företaget. Värdet blev så lågt att det gick tämligen snabbt att tjäna in pengarna till köpeskillingen. I många fall blir det dyrt och svårt för en företagare att lämna över till nästa generation. Arvs och gåvoskatter är höga, särskild om värderingen av företaget är hög, och betalas med pengar som antingen tas ur förtaget, eller lånas upp. - Det är i många fall pengar som borde ha använts till företagets investeringar, säger Andreas Hedlund och Helena Eklund, utredare på handelns utredningsinstitut, som presenterade en färsk rapport om generationsskiften.. Enligt HUI-rapporten kommer omkring 20 procent av alla svenska företag att behöva genomföra ett generationsskifte inom de närmaste åren. Det finns 23 000 handelsföretag, som ägs och drivs av personer födda på 40-talet eller tidigare, som kommer att behöva nya ägare alternativt läggas ner. - En enkät vi genomfört visar att omkring 60 procent av ägarna inte gjort några förberedelser för ägarbyte, trots att många har barn som är villiga att ta över, säger Andreas Hedlund. - Om barn ska ta över måste det förberedas i god tid, framhåller Jan Olsson och Carina Söderberg. De menar att Carina från tidig ålder skolats in i att sköta en Ica-butik. - Det ligger ett stort värde i att företag finns i familjen i flera generationer, säger Jan, som själv är handlarson. Den kunskap som finns i familjeföretaget är ovärderlig – om varje generation måste starta från noll och bygga sina egna förtag skulle mycket få företag bli starka, säger Jan Olsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079