23948sdkhjf

Gränshandeln slår mot Spendrups

Bryggeriet minskar omsättningen men förbättrar resultatet. Marknadsandelen sjunker i konkurrensen från gränshandeln och EMV.

Spendrups nettoomsättning under första kvartalet sjönk med 7 procent till 407 Mkr, jämfört med första kvartalet 2003. Resultatet blev negativt, minus 18 Mkr, vilket kan jämföras med förra årets minus 25 Mkr. Spendrups andel av ölmarknaden har sjunkit från 28,9 procent förra året till 26,3 procent. Bolagets andel av vattenmarknaden har sjunkit från 37,7 procent. Även Spendrups andel av läskmarknaden har sjunkit något, från 14,8 procent till 14,3 procent. Bakom nedgången ligger ökad konkurrens från handelns egna varumärken och en tilltagande gränshandel. Enligt Spendrups minskade hela bryggerimarknaden i Sverige med 6 procent. Ölmarknaden minskade med 2 procent, läskmarknaden med 9 procent och vattenmarknaden med 6 procent. Det framgår av Spendrups delårsrapport för första kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109