23948sdkhjf

Avpolitisera textilhandeln

Efter kommande årsskifte måste textilimportörer kunna importera vad de vill från vilket land de vill utan någon som helst risk att möta eller drabbas av en kvotering eller störas av någon som helst licens eller annan speciell administrativ åtgärd. Det skriver textilimportörernas vd Åke Weyler i en debattartikel.

Vi ser inget som helst skäl för att bevara restriktionerna för några få länder eller behålla hotet om nya importrestriktioner mot Kina och därmed för att behålla någon form av licenssystem. För att vara helt entydig: Vi ser ingen mening med att behålla restriktionerna mot Vietnam, Nordkorea, Serbien-Montenegro och Vitryssland, när alla andra länder har helt kvotfri tillgång till EU-marknaden. Importen från dessa länder har mycket liten effekt på den europeiska marknaden. Den är helt obetydlig om man jämför med länder som Turkiet, Kina, Indien, Indonesien, Thailand eller Pakistan. Även om Kina är en mycket potent leverantör, så anser vi inte att en kvotering av Kinas export till EU skulle ha någon annan effekt än att ge Turkiet, Indien, Pakistan eller Indonesien fördelar på Kinas bekostnad. Det är en slutsats som kan dras från de speciella kvoteringar av skoimporten från Kina som vi tvingats leva med under alltför lång tid. Skoimportkvoteringarna avseende Kina har inte haft någon egentlig skyddseffekt för den europeiska skoindustrin eftersom den uteblivna exporten från Kina ersatts av skoexport från länder som Vietnam, Thailand, Taiwan och Indonesien m.fl. Textilhandeln i Europa har styrts med politiska medel i över 40 år. Det främsta politiska styrmedlet har varit kvoter, men höga tullar har också varit en del av den politiska arsenalen. Därutöver har höga krav i ursprungshänseende och diverse undantag i GSP ingått bland de politiska medlen. En hel politisk apparat och en stor licensbyråkrati har byggts upp för att styra och administrera den politiska ekonomi som blivit signum för den förda politiken. Det är ännu för tidigt att göra ett definitivt bokslut över den västeuropeiska tekopolitiken, men åtskilliga miljarder, kanske inemot 500 miljarder Euro, är den nivå tekopolitiken har kostat konsumenterna. Därtill kommer skattefinansieringen av den tekopolitiska och den administrativa byråkratin. Vi kräver att EU vid kommande årsskifte avskaffar hela sin tekopolitiska överbyggnad, och att därmed textilavdelningen på generaldirektoratet för handel läggs ner, att textilkommittén knuten till kommissionen läggs ner liksom 133-kommittén textil. Alla licensbyråer måste vidare läggas ner liksom textilavdelningen inom generaldirektoratet för företag (GD Enterprise). Vi kräver att alla återstående kvoteringar avskaffas, och att förordningen 3030 och andra förordningar med motsvarande innehåll upphävs. Vi kräver ett beslut om att den speciella skyddsklausulen för textilimport från Kina inte kommer att användas. Vi kräver att alla undantag och inskränkningar för handel med textil-, sko- och lädervaror tas bort från GSP-förordningen. Vi kräver lägre ursprungskrav, endast en väsentlig bearbetning, för att textilier, kläder och andra beklädnadsvaror skall erhålla GSP. Vi föreslår att tulltaxans kapitel 50 till och med 64 avpolitiseras genom en radikal nedskärning av antalet KN-nummer. Om en vara är av stickat, virkat eller vävt tyg skall inte anges. Om en vara är avsedd för män och gossar eller kvinnor och flickor skall anses irrelevant i tulltaxesammanhang. Högst tre olika fiberangivelser behövs. Fibrer från djur (inklusive insekter), bomull respektive andra fiberslag räcker. Importörer och skattebetalare skall inte behöva svara för arbetet och kostnaden för att ta fram marknadsstatistik, som det ankommer på statistikanvändare att bekosta själva. Vi kräver att textilvaror och beklädnadsvaror inklusive skor behandlas som andra industrivaror i förhandlingarna om tullsänkningar för industrivaror i den pågående WTO-rundan. Kvardröjande höga tullsatser för sådana varor är inte acceptabla. Vi tillbakavisar alla de nyprotektionistiska förslagen i EU-kommissionens skrivelse om textil-industrin från hösten 2003 inklusive förslagen om obligatorisk geografisk ursprungsmärkning. Vi protesterar mot förslagen i den skrivelsen om större användning av antidumpningsvapnet. I det sammanhanget vill vi redovisa vårt förkastande av den nyprotektionistiska argumentationen om så kallade kollektiva preferenser, som hotar hela den regelstyrda världshandeln. Fördomar får inte lov att styra regelverket och dess tillämpning. EU-kommissionen måste avskriva alla tankar om ”kollektiva preferenser”. Vi kräver sammanfattningsvis alltså att hela textil- och beklädnadssektorn i alla avseenden avpolitiseras, och att textilvaror kläder och skor får samma status i handelspolitiskt avseende efter nästa årsskifte som kastruller, leksaker och pennor redan har. Åke Weyler Vd Textilimportörerna Texten presenterades på och antogs av Textilimportörernas stämma förra veckan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047