23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snus ny it-bransch

Den svenska snusmarknaden är en riktig guldklimp för Swedish Match. Men nu ökar konkurrensen från både svenska uppstickare och utländska tobaksbolag. En ny Europamarknad hägrar. – Vi diskuterar redan med ett antal aktörer i olika länder, säger Jonas Engwall, en av grundarna till Skruf Snus.

Det svenska snusmonopolet försvann 1961. Först nu tar flera bolag upp konkurrensen mot jätten Swedish Match. – Det tyngsta skälet är nog att Socialstyrelsen tog bort cancervarningen på snus 2002, säger Jonas Engwall som tillsammans med Adam Gillberg grundade Skruf Snus just 2002. Ingen av dem hade tidigare jobbat med tobaksprodukter. I stället lierade de sig med personer som under flera år hade experimenterat med Skrufs tobaksblandning i småländska orten Skruv. Jonas Engwall, som tidigare har jobbat med bland annat investerarfrågor för börsnoterade företag, konstaterar att den stadigt växande svenska snusmarknaden lockar till sig entreprenörer. – Det är som inom IT-branschen för några år sedan. Det är klart att en bransch som har stark tillväxt och där lönsamheten blir bättre för varje år attraherar nya aktörer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078