23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kedjorna tar allt större plats

En kommande uppsats från HUI visar att kedjorna tar allt större plats i köpcentrumen. Det ökar också likriktningen.

112 köpcentrum har ingått i undersökningen, som presenteras i september. – Mer än hälften av alla butiker är någon form av kedjebutiker. Det ger ett likartat utbud, säger Fredrik Kolterjahn, en av författarna. När man inte längre kan konkurrera om utbud, öppettider och lägen blir upplevelseförhöjande faktorer desto viktigare. Det innebär att ha allt från parkbänkar och träd i köpcentrum till restauranger och biografer. Det är en trend som växer sig allt starkare, konstaterar Fredrik Kolterjahn och Håkan Karlsson i en magisteruppsats från i somras.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089