23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Netto öppnar i Stockholm

I morgon, fredag, öppnar den danska lågpriskedjan Netto sina första butiker i Stockholm och Uppsala. Dagens Handel har pratat med Tomas Hansen, Nettos Regionchef för Stockholm och Mälardalen. - Vi räknar med 10-15 butiker per år i Stockholm.

- Vi har nio lägen klara i Stockholmsregionen. Tre butiker öppnar i morgon, två på Sveavägen och en på Kungsholmen, säger Tomas Hansen För att snabbt kunna etablera oss har vi inte i första hand inriktat oss på att bygga nya lokaler, utan vi tar över gamla lokaler. Butiken vi står i nu är en gammal bank. Tanken är att butikerna ska ligga tätt och tillgängligt. I Köpenhamn, som har ungefär lika stor befolkning som Stockholm, har Netto över 100 butiker, så visst ser vi en stor potential. Vi räknar med att under de närmaste åren öppna 10- 15 butiker per år i Stockholmsområdet. Idén att konvertera gamla allivsbutiker till Netto tror han inte mycket på: -De har ofta för liten butiksyta. Vi behöver 750-1000 kvadratmeter för att få plats med vårt koncept. En rundtur i butiken avslöjar att Netto har de välkända varumärkena till mycket konkurrenskraftiga priser. De har dessutom mindre kända varumärken till ännu lägre priser. - Vi ska vara billigast på märkesledaren, men också erbjuda ännu billigare alternativ. De mindre kända märkena säljer vi för ungefär halva priset mot vad vi tar för märkesledaren, men vi lovar att kvalitén ska vara jämförbar, säger Tomas Hansen. Netto har inget eget varumärke, utan lågprisleverantörerna behåller sina egna varumärken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094