23948sdkhjf

Banker diskriminerar fria handlare

Servicehandlare som vanligen inte ingår i någon kedja får sämre villkor av bankerna än de större kedjorna när det gäller kortavgifter. Därför tvingas de ta ut avgift av kunderna för att inte förlora på varor med små marginaler. - Bankerna måste ta sitt ansvar, kräver Bengt Hedlund, vd på Spel och servicehandlarnas riksförbund i en debattartikel.

Inom handeln totalt är de flesta butiker anslutna till någon kedja. Kedjorna har i kraft av sin storlek förhandlat fram låga avgifter för kortköp med sin bank. I servicehandeln (servicebutiker, spelbutiker, tobaksaffärer, kiosker och fast food restauranger) däremot är färre än 20 procent av butikerna, motsvarande ca 12 000 butiker i Sverige, inte anslutna till någon kedja. Bankerna vägrar att ge dessa butiker samma avtal som kedjorna. Dessutom arbetar servicehandeln med varor som säljs på kommission, som spel, tidningar och biljetter. Dessa varor har en mycket låg marginal och kan i många fall innebära att butiken gör en ren förlust vid kortbetalningar. En tågbiljett för till exempel 1 000 kronor som en kund betalar med ett kreditkort belastas butiken, som inte tillhör någon kedja, med en avgift av banken på en bra bit över 20 kronor. Det överstiger vida butikens förtjänst på biljetten. Vi inom servicehandeln vill att kortanvändandet ökar. Det minskar kontanthanteringen och leder till ökad säkerhet och ökad merförsäljning i handeln. Men jag förväntar mig att bankerna tar sitt ansvar och ser till att även mindre butiker får möjlighet att betala låga kortavgifter. Då slipper vi den ständigt återkommande frågan om en butik får ta ut en kortavgift eller inte. Bengt Hedlund Vd, Spel & Servicehandlarnas Riksförbund

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078