23948sdkhjf

Anonyma handlare

Majoriteten av stamkunderna i en dagligvarubutik har ingen aning om vem som är handlare. Stora skillnader kedjorna emellan.

Enligt en undersökning från Sifo som presenteras i tidningen Supermarket har man frågat stamkunder i olika livsmedelsbutiker om de känner till vem som är handlare och om de någon gång pratat med honom/henne. I genomsnitt har 59 procent ingen aning om vem som är handlare och 30 procent har någon gång pratat med handlaren. Den nya strukturen på dagligvaruhandeln bidrar till det ökade avståndet mellan handlare och kund. I undersökningen framkom att 16 procent av stormarknadskunderna talat med handlaren och bara 12 procent av lågpriskunderna. Bland de stora kedjorna är Icas stamkunder mest bekanta med handlarna, ungefär hälften av stamkunderna känner handlaren till utseende och/eller namn. Motsvarande siffra för Kooperationen är 41 procent och för Axfood är andelen 26 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062