23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hellre miljömärkning än varumärken

Tre gånger så många föredrar oberoende miljömärkning framför företagens egna miljöprofilerade varumärken, enligt en undersökning Sifo utfört på uppdrag av Svenska Naturskyddsföreningen.

Av de tillfrågade uppger 57 procent att de föredrar oberoende miljömärkning, jämfört med 27 procent som är tveksamma och 16 procent som föredrar producenternas egna miljöprofilerade varumärken, som till exempel Änglamark och Skona. Endast en dryg tredjedel av de tillfrågade uppger att de litar på att tvättmedel med kända varumärken som Ariel, Ajax och Via, är säkra för hälsa och miljö. - Det är uppenbart att folk inte litar på producenternas egna varumärken och att det därför är nödvändigt med oberoende miljömärkningssystem, såsom Bra Miljöval. Undersökningen tyder på att svenskarna alltjämt prioriterar miljöfrågorna högt, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094