23948sdkhjf

Sommartorka ger gratis draghjälp

Det händer märkliga ting i bokaffärerna. Man har nattöppet, kunderna köar i timmar, barn och vuxna sitter i trapporna utanför bokhandlarna med en tjock tegelstensroman uppslagen i knäet. Alla viskar i gathörnen, man viskar om en viss Harry Potter, skriver Sofia Gustafsson i sin krönika.

Jag tror att samtliga medier, nu även Dagens Handel.se, har rapporterat om den lyckade försäljningen av den sjätte boken om den föräldralöse trollkarlen. Hittills har samtliga 75 000 engelska böcker i den första upplagan sålts i Sverige. Fler finns inte att få tag på nu. Två miljoner böcker gick åt i Storbritannien under det första dygnet och över sex miljoner böcker såldes i USA. ”Misstaget” i Kanada var ovanligt lyckat. Enligt uppgifter ska 14 böcker ha sålts av misstag några dagar innan boken släpptes. Vid en snabbsökning på svenska tidningar den 18 juli hade 28 tidningar skrivit om fadäsen. En gratis publicitet som måste slå högre än alla annonser för boken. Lite förvånande är det då kanske, med tanke på Harry Potter-succén, att i HUI:s konjunkturprognos för 2005 visades att bokhandlarna tappat marknadsandelar för sin sommarförsäljning. År 1990 låg bokhandlarnas sommaromsättning på 23,3 procent av den årliga omsättningen. Förra året, som var den regnigaste sommaren i mannaminne och därmed också borde lockat till läsning, låg sommarförsäljningen på 21,2 procent. Vad det beror på framgår inte av rapporten, men möjligen kan det ha något att göra med att allt fler snabbköp och dagligvarubutiker utökat sitt sortiment med böcker. Förra året saknade också en lansering av tidernas barnbokssuccé. JK Rowlings gnuggar nog händerna över den iver med vilken medierna suger åt sig minsta lilla uppgift i bokförsäljningen. Vid en sökning över hur många artiklar om boklanseringen som publicerats i några utvalda nordiska medier under ett dygn kom över 100 artiklar upp. Att lansera den senaste boken Harry Potter and the halfblood prince under sommaren är ett smart pr-trick av förlaget och JK Rowlings. Under sommaren är det allmänt känt att inte mycket händer. Vill man ha publicitet är sommaren en bra tid att lansera en bok eller en film. Och ja, själv hängde jag på låset och kapade åt mig ett av de åtråvärda exemplaren så fort bokhandeln öppnade. Sofia Gustafsson är redaktör för dagenshandel.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063