23948sdkhjf

Läkarkongress ger klirr i kassan

En stor läkarkongress började i helgen på Stockholmsmässan med 20 000 deltagare. Det betyder ett uppsving för en lång rad butiker i staden.

Nordiska Kristall på Kungsgatan är en av de butiker som fått fler kunder tack vare den pågående kardiologikongressen. – Kongresser är jätteviktiga. Men vi har haft få kongresser i Stockholm de senaste åren, säger butikschefen Louise Svensson. Turister och andra tillresta står för 75 procent av butikens omsättning. Under sommaren har det varit något färre amerikanska turister än tidigare. Totalt väntas årets försäljning bli i nivå med fjolårets. Även Åhléns City vid Sergels torg märker av kongressen. – Det är klart att det påverkar positivt. Vi har haft läkare med respektive i hela varuhuset, säger Henrik Persson, varuhuschef på Åhléns City. Han får medhåll av sin kollega på NK. – Turismen för säsongen har börjat klinga av, men nu har vi fått ett uppsving igen. Vi tolkar det som en effekt av kongressen i staden, säger Lena Lindvall, varuhuschef på NK i Stockholm. Hon anser att kongresser är viktiga för hela city. Men konkurrensen är hård bland städer när det gäller att få anordna kongresser. Louise Svensson på Nordiska Kristall anser att det är viktigt att marknadsföra Stockholm ännu mer som kongresstad. – Köpenhamn har lyckats bättre. Dessutom är det viktigt att se till att det finns direktflyg från olika delar av världen, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078