23948sdkhjf

Jakten är viktigare än bytet

När jag skriver det här har H&M just släppt sin Stella McCartney-kollektion. Precis som när de släppte sin Lagerfeld-kollektion så uppstod kaos och kläderna sålde slut på några ögonblick. Tre minuter tog det till exempel i Växjö och på butiken på Hamngatan i Stockholm uppstod handgemäng.

Flera av dem som Svenska Dagbladet intervjuade visste inte ens vad de köpt utan hade bara ryckt åt sig vad som helst och hoppats att det skulle vara rätt storlek. Beteendet är inte nytt, man kan se det på reor i både klädbutiker och andra affärer. Att folk rusar in i butiken och rycker åt sig saker utan att veta vad det är visar dock att det inte är varorna man är ute efter. Det är något annat, det är vår jaktinstinkt som tillfredställs. Man kan i princip säga att H&M använder en känd designer för att trigga vårt behov av jaktens spänning, att vara den som får den där jättesnygga jackan till vrakpris. Och blir det inte jackan så får man väl slita åt sig en tröja i stället. En annan sorts jakt som ger många en extra shopping-kick är att hitta något ovanligt och unikt. Genom att då och då ta in sådana produkter i butiken kan man vara säker på att den typen av kunder kommer att besöka den regelbundet för att ha chansen att göra sitt fynd. Slumpen får ej bestämma Vi vet väl alla att shopping är en upplevelse. Det gäller att medvetet skapa och styra den upplevelsen och inte låta slumpen bestämma. Ska adrenalinet pumpa hos kunderna när de rusar igenom butiken som hos H&M eller ska de känna sig som en arkeolog som hittar en bortglömd hemlighet? Grundläggande psykologikunskaper hjälper för att förstå vårt shoppingbeteende och med den förståelsen är det sedan inte så svårt att styra upplevelsen åt rätt håll. Själv är jag den typen som gärna letar efter de gömda guldkornen. Jag är glad att det faktiskt verkar bli fler sådana i handeln samtidigt som de som söker adrenalinkickar kan få det hos H&M eller på reorna. Joakim Norén är trendanalytiker på Innovation impact och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078