23948sdkhjf

Drömjobb: kassörska

Snabbköpskassörska borde bli framtidens drömjobb. I en tid när alla butiker har ”mycket, billigt och bra” blir personalen allt viktigare för butikernas överlevnad. Med trevliga, glada och smarta tjejer och killar i affären säljer man mer, och tvärtom.

Forskaren Magnus Söderlund har tittat på vad som får oss att komma tillbaka till en butik och han kommer fram till att personalen är nyckeln. Schyssta varor och bra kampanjer i all ära, om personalen är vresig och sur spelar det ändå ingen roll. Vi vill bli trevligt bemötta. Butikssäljarna ska tänka själva och reagera snabbt och följsamt. En duktig säljare agerar omedelbart om en kund riskerar att bli missnöjd. Det gäller att rätta till saker innan någon blir arg eller besviken. Personalen måste även kunna anpassa sig till speciella önskemål. Vill någon ha lite längre bytesrättstid för att kunna ge bort en present ska det vara helt ok. Söderlund tipsar också om att ge kunden lite mer än förväntat. Ställ en skål med smågodis vid kassan, släng med en dvd-film med spelaren eller beröm någons fina tröja. Det finns fler tricks. Handelsforskaren Richard Wahlund har kommit fram till att vi hellre handlar om vi är attraherade av säljaren eller om vi känner oss lik denne. Han menar också att vi hellre handlar om vi bemöts med vänlighet, eftersom denna gest får oss att vilja ge tillbaka. Idag har alla butiker stort utbud och bra priser, sånt kan man inte längre konkurrera med. För den som driver butik blir det allt viktigare vem som står bakom kassaapparaten. Det funkar inte att slentrianmässigt anställa någon som till låg kostnad kan räkna plus och minus, men i övrigt helst drömmer om att vara någon annanstans. Så vad väntar oss? Utbildningar i service? Extra löneförmåner åt dem som ger kunderna ett trevligt bemötande? Examen i butiksbeteendevetenskap? Handeln borde i varje fall tänka på saken. Det får oss att komma till din butik är ett leende. Framtidens butikspersonal har kul på jobbet och sprider energi och glädje. Så enkelt. Så rätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094