Därför överger jägarna de klassiska jaktbutikerna och går ut på nätet för att köpa de jackor och stövlar de behöver. Och nätbutikerna erbjuder överrockar och byxor billigare, i många fall till halva priset, skriver Dagens Industri. Men de klassiska jaktbutikerna tror inte att det är internethandeln och konkurrensen från billigare varor som lockar i väg kunderna, i stället skyllder de på de varma höstar som varit de senaste åren. Den sammanlagda marknaden för jaktkläder i Sverige är värd närmare 200 miljoner kronor årligen, så det är en nisch där det finns kunder att plocka. I dag går ungefär hälften av alla köp av jaktkläder över nätet eller via postorder. Nätbutiken Vildmarksgrossisten säljer exempelvis jaktkläder för halva priset mot i butikerna, under förra rået skickades närmare 30 000 försändelser ut till svenska jägare.
Jaktbutikerna tappar kunder
Svenska jägare har hittat ut på internet där nätbutikerna erbjuder det jägarna vill ha billigare än ute i butikerna.