23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Han ska göra Expert tydligt

Det är förändringarnas tid för Expertkedjan och vdn Björn Abild leder arbetet i Sverige. Hans telefon börjar ringa redan klockan kvart i sju på måndagsmorgnarna. Men då har han haft “en lugn och skön timme” i bilen på vägen från hemmet i Helsingborg till kontoret i Linköping och är redo att börja jobba.

Den 3 januari blev affären klar mellan det norska börsnoterade Expert ASA och den svenska Expertkedjan. De strax över 200 svenska franchisetagarna inom Expert sålde då sina aktier i det svenska franchiseföretaget och blev delägare i Expert ASA. Vad som ska hända nu ligger fortfarande på ritbordet, men några strategier är klara, berättar Björn Abild, vd för svenska Expert. - Experts citykoncept och ett nytt stormarknadskoncept som ska komplettera varandra utvecklas, vi jobbar med att hitta formen för en webbshop och vi har tagit fram ett koncept inriktat bara på foto. Men arbetet med att förändra en affärskedja är aldrig klart, vi måste springa fort hela tiden, säger han. Inom 18 månader kan marknaden vänta sig att Expert ASA köper andra nordiska butiker och kedjor för att växa. Men innan dess ska innerstadsbutikerna Expert profileras hårt mot foto, telekom och digital-tv. Powerbutikerna som ligger vid handelsplatser byter namn och koncept från dagens stora butiker till varuhus och får ett större utbud. De ska förutom Expertutbudet även sälja vitvaror och småel. Arbetsnamnet är Expert Stormarknad och Björn Abild menar att köpglädjen måste lysa igenom i varuhusen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.07