23948sdkhjf

Halva svenska möbelbranschen har somnat i soffan

En islossning är på väg i den väldigt konservativa svenska branschen för möbler och heminredning. Härligt. För här behövs en extreme makeover. Möbelbranschen – den fjärde största sällanköpsbranschen – har bland de högsta tillväxttakterna (ca 5 procent). Branschen har dock varit väldigt statisk i förhållande till utvecklingen inom exempelvis modebranschen.

De traditionella möbelvaruhusen är otroligt konservativa och tuffar på utan någon större förnyelseiver. Visst finns det undantag, som Room och BO-Koncept som har insett att svensk möbelbransch behöver möblera nyare. Fredagen den 17 februari kunde vi läsa att Zara Home kan vara på väg in i Sverige. Jag håller tummarna för att det blir så. Samma dag öppnade i Sickla Köpkvarter i Stockholm ”Home in harmony” – ett slags helsvenskt ”feng-shui”-tänkande där man ger mycket inredningshjälp. Om två år händer någonting stort. Då öppnar Nordens första heminredningsgalleria. Centrumutveckling håller på att omvandla Hemmets Journals gamla tryckerilokaler vid Bulltofta i Malmö till en 20 000 kvadratmeter knutpunkt för design, inredning och möbler. Konceptet bygger på att samla en mängd mindre butiker tillsammans med ett par större som inte finns representerade i Malmö idag. En spännande breddning av utbudet är att vänta. Bland de tio största inredningskedjorna i Sverige är det bara Jysk som är utlandsägt. Är den låga utlandsrepresentationen orsaken till den lägre dynamiken? En stor anledning är förstås Ikea som år efter år lyckas svara mot svenska folkets föränderliga behov. Ikea har idag hela 41 procent marknadsandel. Men det räcker inte med Ikea. Ett spännande inslag i Stockholm har blivit kaxiga Thomas Lundgrens nyöppnade ”The One” mitt emot NK. Stockholm blev den första Europaetableringen efter nio möbelvaruhus i Mellanöstern. Konceptet är verkligen orientaliskt eller, som någon sa, ett uppgraderat ”Indiska”. Intressant är att hur bra en produkt än säljer köper man aldrig om den. Thomas sa när butiken invigdes till media att han vill rädda mänskligheten från Ikea. ”Save the world”- temat går ju sen igen i allt från reklam till corporate social responsibility-engagemang. Svenska folkets vilja att göra om sina hem verkar bara bli starkare och starkare. Det är en idealisk utgångspunkt för svenska och utländska nytänkande möbelkoncept nu när detaljhandelskapaciteten genom de stora pågående köpcentrumutbyggnaderna ökar kraftigt. Mats Wallin är vd för Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062