23948sdkhjf

Reklam ska vinna kunderna

Slaget om kunderna vinns med hjälp av reklam. Det tycks i alla fall Axfood vara säkra på.

Under 2005 ökade Axfood sitt inköp av reklam mest av de svenska dagligvarujättarna. Hemköps reklaminvesteringar ökade med 846 procent under 2005, jämfört med 2004, enligt en artikel i Svenska Dagbladet Näringsliv i helgen. Men ökningen kommer från en ganska låg nivå, totalt lade Hemköp ner 75 miljoner kronor på reklaminköp under 2005. Willys ökade sin reklamsatsning med 244 procent, men även där var det från en låg nivå och den totala reklaminvesteringen för Willys landade på 48 miljoner kronor. Men ännu är Ica den största köparen av reklam, trots att koncernen minskade sina reklaminköp med tre procent till 405 miljoner kronor under 2005. Totalt ökade de svenska dagligvarubutikerna sina reklaminköp med åtta procent till 1 157 miljoner kronor under 2005, jämfört med 2004. Det visar Sifos mätningar för reklaminvesteringar under 2005.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.515