23948sdkhjf

Coop Sverige har svårt att hitta rätt

Coop Sverige är sorgebarnet i den nordiska kooperationen. Men fristående konsumentföreningar som Konsum Värmland och Konsum Norrland går med vinst. Närhet till medlemmarna, trovärdiga lågpriskanaler och fräscha butiker är framgångsfaktorerna.

Coop Sverige redovisar en förlust på 491 miljoner kronor för 2005. Förlusten uppges ha orsakats av sänkta priser och olönsamma stormarknader inom Coop Forum. Samtidigt redovisar konsumentföreningen i Bohuslän och Älvsborg en vinst på 30 miljoner. Konsum Nord omsatte 4,2 miljarder och gjorde en vinst på 26,5 miljoner. Värmland uppger också att deras ekonomi är god. Coop Sverige har under en följd av år gjort betydande förluster. I en intervju i Dagens Handel i september 2004 hävdade dåvarande koncernchefen för Coop Norden, Svante Nilsson, att de svaga resultaten till stor del berodde på att Coop under en lång period inte investerat i nya butiker när konkurrenterna gjorde det, och att kunderna uppfattade Coop som dyrt. För att locka tillbaka kunderna skulle Coop investera stort i både butiker och prissänkningar. I augusti 2005 återinförde Coop nationella ledningar och Thomas Evertsson blev vd för Coop Sverige. Attraktiva butiker och marknadsföring direkt till kunder som handlar för mer är 7 500 per år är framgångskonceptet för Konsum Nord, enligt informationschef Kjell Edlundh. Han berättar att konkurrensen skärpts betydligt genom Ica Kvantums etablering i Örnsköldsvik, Willys i Umeå och Lidl i Sundsvall och Timrå. Konsum Nord svarar med nya butiker i Åre, Timrå och Örnsköldsvik, och med att bygga om äldre butiker till Konsum Extra. Konsum Värmland har en mer renodlat lokal strategi – de äger livsmedelsindustrier i Värmland som tillverkar bland annat charkprodukter till de egna butikerna. Dessutom har Konsum Värmland investerat stort i butiker samt en i ny lågpriskanal, PeKås som köptes från Axfood år 2000.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078