23948sdkhjf

Gina Tricot satsar på Norge

Den svenska modekedjan Gina Tricot expanderar sin verksamhet och satsar på Norge.

Under våren 2007 kommer man öppna minst två butiker i Oslo, troligen blir det minst sex butiker i Oslo under 2007. I dag har man tecknat kontrakt för minst två flaggskeppsbutiker i Oslo, en på 800 kvadratmeter och en butik på 500 kvadratmeter. – Det finns många butiker som är små och det finns många stora varuhus i Norge, men det saknas butiker i mittsegmentet, där tror vi att vi har en plats att fylla, säger Gina Tricots vd Jörgen Appelqvist till Dagens Handel. Efter att man öppnat butiker i Oslo kommer kedjan också satsa på övriga orter i Norge, som till exempel Bergen, Trondheim och Stavanger. Jörgen Appelqvist säger att Gina Tricot vill bli en av de största modeaktörerna i Norge. – Vi hoppas att vi blir en av de som ligger högst upp på inköpslistan när Norges kvinnor ska handla kläder, säger han. Vad är den stora skillnaden mot att etablera sig i Sverige? – När vi öppnade här så var vi okända och smög igång vår verksamhet, nu går vi rakt in på den norska marknaden och etablerar oss på välkända adresser med flera butiker i stora lokaler. Det är den stora skillnaden. Modet mellan norska och svenska kunder skiljer sig lite åt, men vi kommer till en början inte att göra några skillnader i kollektionerna för landsspecifika kundgrupper, säger Jörgen Appelqvist. Kedjan kommer att fortsätta fokusera på dammode, och i år beräknas Gina Tricot sälja modeplagg till kvinnor för över 800 miljoner kronor i Sverige. Gina Tricot letar också aktivt efter lokaler i Finland. Idag har kedjan 58 butiker i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063