23948sdkhjf

Lång vinter skapar köpsugna kunder

Nu är många sugna på att byta ut sin vintergarderob mot lite lättare plagg.

Enligt Svensk Handel Stils Blixtindex för modehandeln ökade omsättningen inom klädhandeln med 9,4 procent mätt i löpande priser under mars månad. Ackumulerat januari-mars är ökningen 6,7 procent i löpande priser. – Många har undrat hur mycket klädhandeln skulle tappa i mars på grund av den envisa vintern. Svaret blev en ökning med 9,4 procent, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil. En stor del av ökningen kan dock förklaras av kalendereffekten. Den drar upp klädförsäljningen med sju procent eftersom påsken förra året låg i mars vilket ger två försäljningsdagar mer i år. – Påsken har nämligen en negativ inverkan på klädhandeln i motsats till vad den har för livsmedelshandeln. Konsumenterna handlar fler ägg och färre tröjor till påsk. Dessutom är helgaftnar regelmässigt sämre konsumtionsdagar, framförallt i större städer. En hel del lämnar staden för att fira helgerna annorstädes, kommenterar Mikael Sandström. Skobranschens siffror rapporteras ännu av för få handlare, vilket gör att siffrorna inte redovisas. Mikael Sandström tror dock att skohandeln ökat under mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063