Barnasinnet får följa med till kontoret
Dataspel att drömma sig bort med, plastgubbar att samla på och mjukdjur som tröstar är något som har smugit sig in i inredning och livsstil. – Leksakers kulturvärden är starka, saker utan antikvärde har ett emotionellt värde för den som köper dem, säger Krister Svensson, föreståndare på Sitrec, som sysslar med leksaksforskning vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Vuxna vill leka Bakom den massiva våg av vuxenleksaker som nu finns i nästan alla butiker ligger till stor del leksaksgenerationerna som är födda från 1950 och framåt. – Framför allt är det dataspelsrevolutionen som gjort att vuxna vill leka. Det finns också vuxenlekar, live, där det är tillåtet att agera och leva i en annan värld med andra regler. Leken har blivit en arena för saker vuxna annars inte gör, säger Krister Svensson. Men de flesta vuxna som köper leksakerna leker inte med dem, i stället är sakerna en del av inredningen hemma eller på kontoret. – Köper du rätt gubbe och ställer på bordet på jobbet så blir du coolast på kontoret, säger Andreas Koschnike, en av grundarna till livsstilsbutiken Caliroots. Där säljs vuxenleksaker i det dyrare segmentet, från de billigaste för 49 kronor upp till 6?