23948sdkhjf

Tillväxt hotar trädgårdshandeln

Trädgårdstrenden har lett till större efterfrågan men nu hotas de mindre butikerna. Vårsolen har lyst med sitt starkaste sken i svenska trädgårdsbutiker de senaste fem åren. Från att ha varit en bransch i ständig vintervila har svenskarnas nyväckta trädgårdsintresse fått branschen att växa för snabbt för sitt eget bästa.

Trädgårdsnäringen har gått samma väg som dagligvarubutikerna. Lägre priser och kedjebildning har tvingat fram en nyordning i branschen och på fem år har trädgårdshandeln vuxit med 25 procent. – Trädgårdshandeln har förändrats de senaste åren, och vi har lett förändringen, säger Plantagens vd Peter Tischelaar. En av de största Plantagen har på några år blivit en av de största trädgårdskedjorna i Sverige med 30 butiker i landet och drygt lika många till i Norge och Finland. – Vi har varit med och sänkt priset på trädgårdsprodukter, men vi har också varit med och tagit fram ett helt nytt koncept. Förr var trädgårdshandeln ett växthus med stampat jordgolv, i dag är det moderna detaljhandelskedjor, säger Peter Tischelaar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078