23948sdkhjf

Inte lätt att sticka ut i mediebruset

Ica satsade mer än 400 miljoner kronor i reklammedier förra året. Totalt investerade enbart dagligvarukedjorna mer än 1 miljard kronor i framför allt tidningsannonser och tv-reklam. Andra butikskedjor som satsar stort är Dressman, Ikea, H&M och MQ. I stort sett alla detaljhandels-företag försöker synas i tidningar och på reklampelare, radio och tv.

Därtill kommer många andra marknadsföringskanaler. Direkt-reklam, kuponger på mobilen, Internet, butiksaktiviteter – listan kan göras lång på olika sätt att marknadsföra sin vara eller märke. I veckan var det prisutdelning för Guldägget, Sveriges Reklamförbunds utmärkelse för att belöna kreativ reklam. Många detaljhandelsföretag fanns bland de nominerade, exempelvis Ikea, Apoteket, Specsavers Blic, Pause ljud & bild, Systembolaget och Ica för att nämna några. Samtliga är exempel på företag som gjort kreativa satsningar på att sticka ut i det stora mediebruset. Men det är inte alltid som reklamsatsningar känns speciellt kreativa. Eller så har man försökt slå knut på sig själv för att sticka ut extra mycket. Och då blir resultatet sällan bra. Marknadsetiska rådet, som består av representanter för annonsörer, reklamskapare och media har som uppgift att självsanera branschen från stötande eller annat sätt olämplig reklam. Redan hittills i år har rådet avgivit sina första tre uttalanden om tv-reklam som de anser strider mot god marknads-föringssed. Sveriges konsumentråd, som är en annan obunden intresseorganisation, menar att 26 procent av matreklamen marknadsför livsmedel som är onyttiga och består av kakor, söta efterrätter, godis och läsk. Men marknadsföring behöver inte bara handla om reklam. Något som ofta glöms bort är att den bästa marknadsföringen står ändå företaget och dess medarbetare för. Att få medarbetaren som ambassadör för företagets varumärke är nog den bästa marknadsföringen man kan få. Det är företag som har insett det som kan sticka ut i mediebruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063