Årets produktlansering blev tuggummin
Cadbury och Stimorol Fusion stod för den bästa lanseringen av en produkt inom dagligvaruhandeln år 2005. Under onsdagen var det prisutdelning i Stockholm.
Det är undersökningsföretaget AC Nielsen som tittat på de produktlanseringar som gjordes under 2005 inom svensk dagligvaruhandel, och av dem valt ut tre stycken som man tyckt stuckit ut i marknadsföringsfloden. Av dem stod alltså tuggummit Stimorol Fusion för den mest framgångsrika marknadsföringen inom handeln. Priset består, förutom äran, av 50 000 kronor. Under onsdagens prisutdelning i Stockholm av utnämningarna till Årets produktlansering 2005 berättade Katarina Carfalk på Cadbury att sedan tuggummit lanserades i slutet av 2004 har tuggummiförsäljningen ökat med 15 procent för hela tuggummibranschen. Sett till bara Stimorol har ökningen gått från 13 procent till 23,5 procent av alla sålda tuggummin.