23948sdkhjf

Statliga monopol största reklamköparna

De statliga monopolen med butikerna Apoteket och Systembolaget går i främsta ledet vad gäller reklaminköp.

Apoteket har femdubblat sina reklamköp de senaste tio åren, under förra året köpte statliga Apoteket reklamutrymme till ett bruttovärde på 45 miljoner kronor under 2005. – Vi vill visa att Apoteket är mer än bara en plats där man hämtar sina recept, Sedan handlar det om att Apotekets monopol är ifrågasatt. Det finns många anledningar till att utveckla företaget, säger Apotekets marknadsdirektör Eva Fernvall till Svenska Dagbladet Näringsliv. Systembolaget har ökat sina reklamköp från 10 miljoner kronor till 49 miljoner kronor på fyra år, bara mellan 2002 och 2003 ökade Systembolaget sina reklaminköp från 13 miljoner kronor till 31 miljoner kronor. Både Apoteket och Systembolaget vann priser för sin reklam under 2005 på Guldäggsgalan under förra veckan. Statens svenska spelmonopol lägger drygt 400 miljoner kronor på reklam.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438