23948sdkhjf

Ekovaror marknadsförs för dåligt

Svenskarna blir allt mindre benägna att handla ekologiska livsmedel. Endast tre procent av de livsmedel som svenskarna köper är ekologiska eller Krav-märkta.

Det trots att 96 procent av svenskarna känner till Krav-märkningen och har en hög medvetenhet kring ekologiska varor. Bland orsakerna till att produkterna säljer så lite är att de är för dyra men också att de marknadsförts för dåligt. Svenska ekologiska varor är oftast märkta med en Krav-stämpel, i USA exempelvis har ekologiska produkter egna varumärken och marknadsförs med hjälp av livsstilsreklam. – Det är viktigt att anspela på hälsa och livsstil. Människor mår bra när de vet vad de äter. Det behövs både saklighet och sälj i marknadsföringen av ekologiska varor, säger Ewa Bellbrant som är chef för livsmedelsavdelningen på Krav till Svenska Dagbladet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063