23948sdkhjf

Livsmedelsföretag struntar i felmärkningar

Livsmedelstillverkare som märker sina produkter på ett felaktigt sätt får fortsätta sälja sina produkter tills de felaktiga förpackningarna är slut.

Det har Konsumentföreningen i Stockholm, KfS, tröttnat på och nu uppmanar man Livsmedelsverket att komma med regler som styr hur felmärkta varor ska hanteras. – Vi anser att företag som gör uppenbara fel ska få max tio veckor på sig att trycka om och distribuera nya förpackningar. Det ska svida när man bryter mot reglerna. Som det är nu kan de sälja slut på sina olagliga produkter i lugn och ro, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande. Bland andra Skånemejerier har sålt sin drickyoghurt Prima Liv som har hälsopåståendet ”Bryr sig om din motståndskraft” på förpackningen. Enligt KfS strider texten mot gällande branschöverenskommelse för marknadsföring med hälsopåståenden, men åtta månader efter KfS anmälan säljs fortfarande förpackningarna eftersom de inte sålt slut ännu. – En annan allvarlig konsekvens av att felmärkta produkter finns i butikerna i flera månader blir förstås att andra företag lanserar produkter med liknande utformning enligt principen ”kan de så kan vi”. Nuvarande regler blir därmed helt verkningslösa, säger Louise Ungerth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063