23948sdkhjf

Shampo avgör kundens val av butik

Butiker som erbjuder allt kunderna vill ha är klara vinnare. Dessutom köper kunderna hellre kvalitet än lågpris. Det visar en ny undersökning från analysföretaget AC Nielsen.

Av de stora kedjor som finns i Sverige är Ica Maxi den kedja som svenska konsumenter helst åker till för att handla, konceptet får högsta betyg i undersökningen. I hela Europa fick dessutom alla Icas koncept högsta betyg, och är klara ”Europa-vinnare”. På andraplats i Sverige, tätt efter Ica Maxi kommer Coop Forum. Undersökningen visar också att kunderna gärna åker en omväg för att handla på favoriten bland lågpriskedjorna Willys och att Citygross är den lågprisaktör som helst rekommenderas till vänner och kollegor. – Låga priser är mindre viktigt för de flesta konsumenter när de väljer butik, men det betyder dock inte att priset inte är viktigt. ”Det viktigaste är att undvika att bli känd för att ha höga priser, inte att försöka vara billigast, säger Bo Ekström, vd för ACNielsen i ett pressmeddelande. Man har, förutom vilka butiker kunderna väljer, också undersökt vilka varor som konsumenterna är mest trogna. Enligt undersökningen är kakor och snacks varor som konsumenterna inte är varumärkestrogna, det är alltså märken som de enklast byter ut mot ett annat varumärke. Hårschampo är den produkt som konsumenterna är minst villiga att byta ut, om hårprodukten är slut i butiken är kunderna också mer benägna att byta butik för att hitta rätt produkt. – Butikskedjorna måste veta vilka specifika kategorier som konsumenterna är mest lojala mot för att kunna planera försörjningskedjan och marknadsaktiviteter på bästa sätt, säger Bo Ekström. Han fortsätter: – Resultatet av djupundersökningar av shoppingtrender och shoppingvanor av den här typen är verkligen aktuellt i Sverige där detaljhandelslandskapet håller på att förändras, säger Bo Ekström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064