23948sdkhjf

Riskkapital hjälper svenskt mode

Svenska små modeföretag går bra i utlandet. Den svenska marknaden är en liten marknad, och det är svårt att öka antalet butiker för många mindre eller nischade modeföretag.

Därför har många små bolag höjt blicken och expanderar utomlands både på egna ben, men också med hjälp av riskkapital. – Sedan mitten av 90-talet har vi sett en explosion av antalet varumärken. Och de senaste åren har det skett en enorm attitydförändring. Modebranschen börjar bli etablerad och riskkapitalbolagen har börjat investera i bolagen, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet till Svenska Dagbladet Näringsliv. Svensk klädexport, där även större bolag räknas in, växte under förra året med drygt åtta procent under 2005 till 7,8 miljarder kronor, enligt tidningen. Bland de svenska mindre designmärkena i utlandet hör Gudrun Sjödén till de bolag som säljer bäst, under förra året sålde hennes butiker ibland annat Tyskland för 200 miljoner kronor och hade en tillväxt på 47 procent. – Många modebolag underskattar konkurrensen utomlands. När man exporterar måste man ha en mycket stark varumärkesidentitet och ett tydligt fokus. Med Filippa K koncentrerar vi oss mycket på Benelux och Tyskland just nu, säger Jan Carl Adelswärd vd för riskkapitalbolaget Novax till tidningen. Läs mer om riskkapitalbolagens investeringar i svenska butiker i Dagens handel nr 6 som kommer på fredag 12 maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078