23948sdkhjf

Från kassan till vd-bordet

Jeanette Söderberg, sedan i höstas vd för Ikea Sverige, utstrålar postitiv energi när hon tar emot på kontoret i Väla utanför Helsingborg. Efter några relativt tröga år går resultatet för Ikeas svenska verksamhet starkt uppåt. Nya varuhus och prissänkningar ökar volymerna och vinsten.

– Vi kommer att behöva rekrytera omkring tusen nya chefer i Sverige under de närmaste fem åren för att klara expansionen, säger Jeanette Söderberg. Hon framhåller värderingarnas betydelse för bra rekryteringar och ser sin egen karriär som ett resultat av Ikeas goda personal- och rekryteringspolitik. – Jag fick sommarjobb i kassan på Ikea i Kungens kurva 1983 och blev kvar inom företaget i elva år. Jag gillade att det fanns så tydliga mål som var lätta att identifiera sig med. Och så fanns det chefer som verkligen brydde sig om att förmedla Ikeas värderingar till mig när jag var alldeles ny. Jag tyckte att jobbet var roligt, och fick hela tiden möjligheter att ta större ansvar, berättar hon. Fångade av värderingarna Sedan följde nästan ett decennium på NK, Nordiska kompaniet, och på en reklambyrå innan hon nappade på ett erbjudande att komma tillbaka till Ikea och bli varuhuschef i Uppsala. Det var år 2003. – Återigen var det värderingarna i företaget som fångade mig, säger Jeanette Söderberg. Hon gillar kostnadsmedvetenheten, strävan att alltid hålla lägsta pris och ändå med högsta möjliga kvalitet. Men också ledarskapet som säljer in grundvärderingarna till alla medarbetare och samtidigt respekterar och tar vara på olikheterna hos dem. – Olikheter driver förnyelse. Medarbetarna behöver bara vara ense om visionen men inte om hur målen ska uppnås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14