23948sdkhjf

Dags att möta de nya kraven

En av tre elever på gymnasieskolans handelsprogram hoppar av utbildningen innan den är avslutad. Och långt ifrån alla som genomfört utbildningen fortsätter sin karriär inom handeln. Handeln i Sverige befinner sig just nu i en snabb förändring. Det blir allt hårdare konkurrens, både från andra länder och mellan företagen. Likaså ökar konkurrensen från näthandeln men också från nya tjänsteföretag som på ett nytt sätt tar upp kampen om konsumenternas inkomster.

Samtidigt blir konsumenterna mer mångfacetterade och ändrar sina köpmönster. Detta tillsammans gör att kraven på handeln ökar. Och med det följer också nya krav på butiksanställda och andra medarbetare inom handeln. För de enskilda handelsföretagen påverkar detta naturligtvis rekryteringen av medarbetare. Det är föga troligt att kravprofilen på en nyanställd ser likadan ut nu som den gjorde bara för fem eller tio år sedan. Men det kan också innebära krav på kompetensutveckling av redan etablerade medarbetare. Dessvärre har skolorna och handeln tidigare varit skilda från varandra; var och en har levt sitt liv. Gymnasieskolornas handelsprogram har många gånger varit fokuserade på andra saker än vad handelsföretagen efterfrågat. Och från handelns sida har man varit dåligt engagerade i utbildningsväsendet och hellre satsat på interna utbildningsinsatser. Under senare tid har dock ett antal kvalificerade yrkesutbildningar startats med inriktning på handeln. Och de senaste åren har flera högskolor startat nya handelsrelaterade kurser. Från både gymnasie- och högskolor kommer nu också önskemål om ett närmare samarbete med näringslivet. Vissa skolor arbetar mer aktivt än andra och bjuder in handel och annat näringsliv för att diskutera och medverka i kursuppbyggnader och praktikplatser. Den nya skolförordningen tar också upp ett ökat samarbete med näringslivet. För att kunna ge unga människor den utbildning som krävs av handeln är det nödvändigt att handeln och utbildningsväsendet närmar sig varandra. Samarbetet måste ske på alla nivåer – från att diskutera övergripande frågor på central nivå ner till att enskilda handlare och butikschefer engagerar sig i att medverka i utbildningsinsatser och att ta emot och lära upp praktikanter på allra bästa sätt. Det är också nödvändigt för att motivera och behålla de ungdomar som visar intresse för att göra karriär inom handeln. För att nå framgång för framtiden krävs det att handeln själv tar initiativ till utbildningar som är mer efterfrågad och praktiskt inriktad på den kunskap som behövs inom handeln – exempelvis ekonomi, varumärkesbyggande, design med mera. Men också affärstänkande och entreprenörskap. För utan entreprenörer står sig handeln slät.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078