23948sdkhjf

Fler anmäler via snattefonen

Fler butiker väljer nu att använda sig av den så kallade snattefonen, alltså polisens direkttelefon för enklare snatterier.

Polis och butiker i Malmö provar sedan januari tjänsten, och under april anmäldes ungefär tio procent av alla snatterier i Malmö via snattefonen. Enligt Malmöpolisen var starten seg, men sedan allt fler fått vetskap om snattefonen används den i allt större utsträckning. Målet är att 25 procent av snatterifallen ska göras via snattefonen, och om försöket faller väl ut ska det utökas till hela Skåneregionen. De snatteriärenden som anmäldes under april har gjort att polisen kunnat lägga 50 resurstimmar på andra insatser än att hämta snattare i butiker. – Det är inte bara de butiker som fått information av Polisen som använder snattefonen utan även andra, eftersom väktarna jobbar över hela Malmö. Tillsammans med Malmö Citysamverkan och Svensk Handel i Malmö har vi informerat olika företag om projektet. Vi har även informerat Securitas, Falcks, Prevaca, Centrumbevakning och Trygghetsgruppen, säger Mats Hammar på kriminaljouren i Malmö i ett pressmeddelande. För att ett snatteriärende ska kunna anmälas via snattefonen måste identiteten på den som misstänks för snatteriet kunna fastställas på plats, han eller hon måste samtycka till att bli förhörd på telefon, telefonförhöret måste kunna genomföras i ett avskilt utrymme och den misstänkte måste kunna tala svenska.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063