23948sdkhjf

"Kunderna tröttnar på upplevelser"

Trendstrategen Henrik Mattsson presenterade på onsdagen sin årliga rapport om trender inom detaljhandeln på Habit Fashion Summit.

– Just nu handlar allt om världsvid expansion. Riskkapital söker sig till detaljhandeln, hur butikerna ser ut är oerhört viktigt, och enorma summor satsas på att bygga varumärken. Trenden kan sammanfattas i fyra ord – kolonisation, kapital, arkitektur och branding, sade han. Men på vissa håll börjar många aktörer att få upp ögonen för att det gäller att skapa en relation till kunden: – Visst låter det självklart, men ännu är det alltför sällsynt att kunden verkligen välkomnas och blir sedd. Det är obegåvat, för kunderna låter sig inte längre hunsas och manipuleras. I den hårda konkurrensen väljer kunden den handlare som bemöter kunder med vördnad och värme”, säger Henrik Mattson. Hans råd är att våga släppa fram vänligheten: – Förstå att kunden är ömtålig. Lite längre fram ser han förändringar i köpbeteende och preferenser som kommer att ställa invanda föreställningar på ända. Några ledord är tråkighet, hälsa och urbanism. – Det låter kanske lite märkligt, men det handlar om att ta shoppingen på större allvar. Kunderna söker lugn snarare än underhållning. De vill mötas av kunniga säljare som inte stressar fram beslut, utan som gör sitt bästa för att det ska bli lätt och rätt. Tråkigt kanske, men tryggt. Hälsa ligger i linje med tråkigheten. Vi vill köpa saker som är rena, naturliga och upplevs som stärkande. Fokus kommer att ligga på hur vi använder vår energi, att prioritera eget välbefinnande framför att göra sig till för andra. – Urbanism handlar om att kärleken till staden ökar. Staden uppfattas som trygg, vacker och modern. I stället för att försöka ta naturen med sig in till stan, kommer man att flytta med sig staden ut på landet i någon form.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063