23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer klös i zoo-branschen när kedjorna expanderar

Zookedjorna Arken och Djurmagazinet fortsätter att expandera över landet. Samtidigt vill utländska aktörer in på den svenska djurmarknaden. En bransch som stadigt växer. – Det är tveklöst så att mindre fristående butiker blir uppköpta eller konsolideras, säger Mats Danielsson, ordförande i Zoobranschens Riksförbund.

Arken, med 32 zoobutiker i landet, har hittills lockat sju nya butiker att gå med i kedjan. Målet är att ha ytterligare upp till tretton butiker innan året är slut. Långsiktigt räknar man med att expandera till hundra inom en femårsperiod. Även konkurrenten Djur-magazinet har stora expansionsplaner. I dagsläget har man fyrtio butiker; målet är att minst sex butiker per år ska gå med i kedjan tills man har minst sextio butiker. Därtill knackar flera utländska kedjor på dörren till Sverige, bland annat tyska Fressnapf som har 750 butiker i Europa. Ny trend – Deras mål är att etablera sig i ett nytt land varje år. Sedan finns det några amerikanska kedjor som har försökt att ta sig hit, men utan att få fotfäste. Trenden i Europa är att små, enskilda zoobutiker försvinner och större bildas, säger Mats Danielsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125