23948sdkhjf

Mer klös i zoo-branschen när kedjorna expanderar

Zookedjorna Arken och Djurmagazinet fortsätter att expandera över landet. Samtidigt vill utländska aktörer in på den svenska djurmarknaden. En bransch som stadigt växer. – Det är tveklöst så att mindre fristående butiker blir uppköpta eller konsolideras, säger Mats Danielsson, ordförande i Zoobranschens Riksförbund.

Arken, med 32 zoobutiker i landet, har hittills lockat sju nya butiker att gå med i kedjan. Målet är att ha ytterligare upp till tretton butiker innan året är slut. Långsiktigt räknar man med att expandera till hundra inom en femårsperiod. Även konkurrenten Djur-magazinet har stora expansionsplaner. I dagsläget har man fyrtio butiker; målet är att minst sex butiker per år ska gå med i kedjan tills man har minst sextio butiker. Därtill knackar flera utländska kedjor på dörren till Sverige, bland annat tyska Fressnapf som har 750 butiker i Europa. Ny trend – Deras mål är att etablera sig i ett nytt land varje år. Sedan finns det några amerikanska kedjor som har försökt att ta sig hit, men utan att få fotfäste. Trenden i Europa är att små, enskilda zoobutiker försvinner och större bildas, säger Mats Danielsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063