23948sdkhjf

Fotbolls-VM ger het handelssommar

Fotbollsfesten i Tyskland skapar högtryck i svenska butiker. De främsta vinnarna återfinns inom dagligvaruhandeln samt sport-, elektronik- och möbelbranschen. Det spår Svensk Handel i sin första Handelsbarometer som presenteras i dag.

Handelsbarometern blir en månatligt återkommande barometer för vad butikschefer runt om i landet tror om den egna kommande tremånadersperioden och för detaljhandeln i stort. Fotbolls-VM påverkar handeln positivt tror en dryg tredjedel av de svarande. – Den shoppingfeber som råder samt det ökade utrymmet i mångas plånböcker påverkar förstås handlarnas syn på den närmaste framtiden. Men vi ska heller inte glömma bort effekten av skatteåterbäringen, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Den första Handelsbarometern visar att 7 av 10 detaljhandlare tror på en bra sommar, men bara en femtedel av handlarna räknar med att det innebär fler nyanställningar. En tänkbar förklaring kan vara att handlarna tror att förslaget om rätt till heltidsanställning för deltidsanställda kan påverka medarbetarantalet negativt. – Det är tydligt att de förslag om både säsongsanställningar och heltidsanställningar som regeringen lagt fram påverkar handelns inställning till att nyanställa, konstaterar Yvonne Ingman. Hon anser att förslagen även drabbar unga som blir utan jobb, men också exempelvis besöksnäringen som behöver säsongsanställa för att kunna ge turister den service de har rätt att kräva.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063