23948sdkhjf

Överraska mig!

Europeiska kunder anser att när vi blir mer globala blir världen tråkigare och mer likriktad. Caroline Björkholm tipsar i sin krönika om tre starka metoder för att attrahera en allt mer uttråkad konsument. I London finns till exempel butikstrenden anti-format. Kunden ska inte på direkten veta vilken kedja som står bakom butiken.

I en undersökning gjord av Nvision fick 1 000 personer från olika europeiska länder frågan om globaliseringen bidar till en tråkigare, mer likriktad värld. Hela 55 procent svarade ja år 2001 och siffran ökade till 62 procent år 2004. Så vad gör då aktörer för att särskilja sina koncept och få kunder att vilja bli sugna på att gå in i deras butiker? Jag ger er tre starka metoder för att attrahera en allt mer uttråkad konsument: En del stora internationella kedjor har börjat använda sig av den så kallade multi-format-metoden. H&M har börjat differentiera sitt butikskoncept för att anses mer trovärdiga och klara konkurrensen. Beautybox och ungdomskonceptet i Brunogallerian använder butiksmiljön för att förstärka produkterna och målgruppsinriktningen. För den lite mer vågade finns även pop-up-metoden som går ut på att skapa en temporär butiksmiljö med ett limited edition-tänk för att injicera lite ny energi i varumärket. I Sverige är Myrorna en av mycket få som har vågat prova den här metoden. Under tre dagar hade Myrornas temporära lokal på Mäster Samuelsgatan konstant kö. Koncepten, både inredningen och kläderna, byttes ut helt efter stängning varje dag. Spännande, oväntat och väldigt lyckat! Den sista metoden är kanske den mest vågade. Jag kallar den anti-format. Starka varumärken med väletablerade butikskoncept kämpar med det faktum att de är förutsägbara i sitt uttryck. För att locka kunder gör man ett helt oväntat koncept. Efter ett Londonbesök i förra veckan hamnade jag som vanligt på favoritgatan Westbourne Grove i Notting Hill. Här har French Connection, som var grundare av white box-inredningen, en butik som kort och gott heter 191, numret på gatan. Tricket är att man inte har en susning om att det är en French Connection-butik förrän man tittar i nacken på kläderna. Precis vägg i vägg ligger ”not just another mobile phone store”. Det är Orange senaste anti-format-butik. Här är mobiltelefonerna gömda, så att man som kund får leka skattjakt eller tvingas prata med den lagom trevliga och coola personalen. Bluff och båg? Jag gillar den ombonade butiksmiljön och blir faktiskt, för första gången i mitt liv, lite sugen på att spendera mer än två minuter i en mobiltelefonbutik. Än så länge har ingen svensk aktör vågat sig på anti-format-metoden. Blir du först till kvarn? Caroline Björkholm retail- och trendanalytiker

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078