23948sdkhjf

På Bauhaus trivs anställda från jordens alla hörn

Bauhaus har ingen uttalad strategi för att skapa mångfald. Den enda principen för rekrytering är att hitta de bästa säljarna. Resultatet – dynamiska arbetsplatser med en mix av unga och äldre säljbegåvningar från världens alla hörn.

Bauhaus personalchef Anette Gunnerblad har i sitt tidigare yrkesliv verkligen kämpat för att mångfaldsaspekten skulle beaktas vid rekryteringar. När hon kom till Bauhaus upptäckte hon att jobbet redan var gjort, utan kamp.
– Alla varuhuschefer har samma filosofi – personligheten är helt avgörande, säger hon.
Hon förtydligar vad det innebär att vara en bra säljare:
– Säljaren ska vara öppen och karismatisk, kunna förstå kundens behov, ha en vilja att ge service och ha en djup respekt för att kunderna har tagit sig tid att åka ända till Bauhaus för att få hjälp att förverkliga sina drömmar, säger hon.
Hon menar att eftersom det handlar om personlighetsdrag finns säljbegåvningarna i alla samhällsklasser, i alla åldrar och de kan ha vilken etnisk bakgrund som helst.
– Säljpersonligheterna behövs på alla nivåer inom företaget, inte bara på butiksgolvet, för även de som inte möter kund direkt ska ju vara bra på att ge service till arbetskamrater och leverantörer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062