23948sdkhjf

Draget vill bli Upplands inredningsmecka

Sveriges första renodlade inredningsgalleria, Draget hus & hem i Uppsala, vill bli förstaval för inredningsintresserade kunder i hela Uppland. Läget nära E4 är bra och handlarna i centrumet väntar på att kunderna ska strömma till.

Verksamheten smög i gång i början av förra året, men först till hösten hade de 7000 kvadratmetrarna fyllts. En stor invigning hölls i september. Kunderna i Draget är än så länge relativt få, även om antalet besökare blivit fler under den senaste sommaren. Nya småbutiker har det tufft, men etablerade butiker som flyttat från citylägen rapporterar att snittköpen och omsättningen har blivit högre. I dag finns det fjorton butiker i Draget, och ett par lokaler är vakanta. Gallerian är inrymd i Icas tidigare lager. Kontrasten mellan de fräscht ljusa butikerna och det höga råa innertaket ger en egen stämning, och blandningen mellan etablerade koncept och lokala butiker väcker besökarens förväntan om att hitta något annorlunda. Nöjd är Annika Wåhlin, butikschef på Flügger färg och ordförande i Företagarföreningen i Draget hus & hem. Hon visar den stora ljusa färgbutiken, som ligger precis vid ingången till Draget. – Vi är Flüggers första konsumentbutik i Uppsala. Innan vi öppnade här i början av 2005 fanns det ingen söndagsöppen färghandel i staden. Kunderna hittade hit redan första dagen och butiken har varit lönsam från start, säger hon. Lampaffären i Uppsala låg tidigare mitt i centrum. Det är en rejäl fackhandel med ett brett och djupt sortiment av lampor i alla tänkbara stilar. Innehavaren Urban Engström tycker att flytten har varit bra för företaget. – Visserligen kommer det inte in lika mycket folk i butiken härute, men de som kommer handlar desto mer. Snittköpen ligger kring 500 kronor mot 250 i staden. Omsättningen har ökat med mer än 15 procent, berättar han. Flügger och de andra större butikerna som Inneboende och Hemma har sedan de flyttade till Draget gjort mycket reklam, både radioreklam och dagspressannonsering. De mindre butikerna har inga stora marknadsföringsbudgetar så de har i viss utsträckning fått lita till att de större fungerar som dragare. Men inför hösten satsar Företagarföreningen tillsammans med fastighetsägaren på samannonsering och lockande aktiviteter. Maria Hydling Almquist på Aspholmen fastigheter, menar att en satsning som Draget hus & hem har en uppstartstid på ungefär tre år. Idén med en möbelgalleria tror hon stenhårt på: – På helgerna kommer kunder från hela Uppland. Draget är ett perfekt komplement till Ikea och Bauhaus och det gör Boländerna till en shoppingdestination för inredningsintresserade. Läs hela artikeln om Draget i Dagens Handel vecka 33 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078