23948sdkhjf

Ikea bantar katalogen

Ikea vill spara pengar på sin populära katalog. Därför kan det bli en tunnare Ikea-katalog i framtiden.

Ikea i Kina överväger att dela ut en katalog om 40 sidor fem gånger per år, istället för den tjocka katalog som kommer en gång per år nu. Om försöket blir lyckat kan även andra länder komma att följa efter. Enligt Wall Street Journal och Dagens Industri vill Ikea hålla i kostnaderna det innebär att trycka och distribuera den tjocka katalogen. Samtidigt vill Ikea expandera i Asien. Tidningen uppger att Ikea genom att minska ned sin katalog kommer att nå upp till 80 procent av de kinesiska hushållen, i stället för 40 procent i dag. I Kina finns det många lågprisaktörer på heminredning och det är för att profilera sig mot dem som Ikea nu väljer att minska sin katalog. Den 374 sidor tjocka Ikea-katalogen är världens mest spridda gratis-trycksak med en upplaga på 175 miljoner exemplar världen över. – Det är inget som är aktuellt för den svenska marknaden. Men för att nå kunderna i Kina ska vi prova ett nytt sätt att marknadsföra oss, säger Eva Stål, pressansvarig på Ikea till Dagens Handel. Hon bekräftar att det handlar om en katalog på 40 sidor, fem gånger per år och att det är för att spara pengar i Asien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109