Rätt med retro hos stadsmissionen
– Många kunder är jägare, de letar efter något speciellt och söker igenom alla våra butiker. De är också de kunder som ständigt återkommer, säger Linda Hallin, vikarierande affärsområdeschef på stadsmissionen. Och hon vet vad hon talar om. Hon har jobbat i tolv år inom organisationen och har sett pendeln svänga från sunk till trend. I dag handlar trendmedvetna ungdomar i butikerna, etiska frågor kommer i andra hand. – Det är inte för etiken man handlar här. Våra kunder är trend- och prismedvetna. Visst kan vi se att unga tycker att vi arbetar för en god sak och frågar vart pengarna går. Men det är inte köparna som tänker på etiken utan givarna, och då främst de unga, säger Linda Hallin. Det är trångt bland de överbelamrade varuställena i butiken. Regnvåta kunder kommer in genom dörren, skakar på sig och verkar glömma vätan när nostalgin griper tag. Den här fredagen är många lite äldre kunder i butiken. – Det där är så gräsligt att det är chict. Det är samma porslin som jag hade för trettio år sedan, säger en äldre dam till sin väninna. De tittar på en trave bruna tallrikar med gult och grönt mönster. Att Stadsmissionen är en hjälporganisation avspeglas i personalen. Stadsmissionen har en något lägre personalomsättning än snittet i branschen, troligen eftersom man jobbar med färre deltidsanställda och fler heltidsanställda. Några få personer jobbar ideellt någon gång ibland med till exempel skyltning. Man samarbetar också med kommun, kriminalvård och socialtjänst så att sjuka och utslagna kan få arbetsträning. Som alla andra butiker jobbar man med att sänka kostnaderna och har bland annat börjat med streckkoder och enhetspriser.