Bankerna måste ta sitt ansvar
Samtidigt som ökat användande av kort har lovordats i syfte att minska kontanthanteringen, inte minst ur säkerhetssynpunkt, har få känt till vilka kostnader detta har inneburit för handelsföretagen. Hyra av kortterminaler, kostnader för modemuppkopplingar, fasta avgifter per korttransaktion och rörliga kostnader baserade på inköpsbeloppet är några av posterna som kunnat föras upp på kostnadskontot. En öka korthantering är viktig ur många synvinklar. Minskad kontanthantering innebär mindre efterkassaarbete i butiken, mindre transporter av mynt och sedlar fram och tillbaka genom landet och mindre rånrisker mot såväl butiker som värdetransporter. Men frågan är om det är handeln som ska stå för kostnaderna. De nya avtalen som flertalet butiker och handelsföretag har tecknat innebär ett stort steg mot en mindre börda för handeln. Men kostnaderna är fortfarande höga, det gäller såväl vid kortbetalningar av småbelopp, som vid köp av kapitalprodukter. Om betalningen sker med betal- eller kreditkort kan den rörliga kostnaden för butiken bli lika stor som varans marginal. Ur en internationell synvinkel ligger den svenska handelns kostnadsnivå för kortbetalningar högt. Man får hoppas att detta inte är anledningen till allt fler internationella företag gör intensiva satsningar på att etablera sig på den svenska marknaden. För att ta upp konkurrensen med etablerade svenska banker lanserar man nya kreditkort. Med lockande erbjudanden till konsumenter som gärna lägger upp sitt nya kort på butiksdisken, ovetande om att det är butiken som får betala en stor del av kalaset. Bankernas konkurrens om kunderna har ett dyrt pris – för handeln. Nu är det hög tid att alla storbanker och internationella kortföretag tar sitt ansvar och sänker handelns kostnader ytterligare för betal- och kreditkorten. Det vinner alla på.