23948sdkhjf

Fotohandeln har skärpan inställd på framtiden

Åsikterna kring fotohandelns framtid går vitt isär. Många ser möjligheter medan andra räknar ner. Alla är dock överens om att foto som hobby bara kommer att växa bland allmänheten. Potentialen är stor; i vartannat hushåll finns i dag en digitalkamera.

När den digitala tekniken gjorde sitt inträde i fotobranschen förändrades allt. I dag är hårddiskar och cd-skivor fulla av bilder som aldrig framkallas. Några har överlevt förändringen, andra inte. Synsättet på den nya tekniken är enligt vissa det som skiljer den fotohandlare som lyckats överleva från den som har gett upp. – Det är många av våra fotohandlare som tycker att allt det nya är jättespännande, säger Klas Balkow, vd på Fujifilm. Antalet Fujifotocenter var för fem år sedan ett fyrtiotal, en siffra som inte minskat trots digitalkamerans inträde i branschen. – De flesta har klart sig för att de var snabba med att övergå till den nya digitaltekniken, säger Klas Balkow. Alla är inte positiva Medan några ser på den nya tekniken som något nytt och spännande ser andra på den som dödsstöten för den rena fotobutiken. Thomas Möller , fotohandlare i Örebro, tror inte att det om tio år längre finnas några fotobutiker kvar. – I dag finns det fyra stycken kvar i Örebro, när vi var som flest var vi åtta, säger han. Thomas Möller menar att det inte bara är den nya tekniken som satt käppar i hjulet för branschen. I oktober 2005 började passmyndigheterna själva att ta passfoton, vilket blev ett rejält avbräck för alla fotohandlare som tidigare haft just passfotografering som en stor och kontinuerlig inkomstkälla. De sänkta priserna på kameror och minneskort är även det en bidragande orsak till att många fotohandlare har fått slå igen. – Om jag säljer en kamera för 8 000 kronor så ska först momsen räknas bort. På det som sedan finns kvar är tio procent min förtjänst, berättar Thomas Möller. Större fotointresse än någonsin Under de senaste åren har framkallningen av papperskopior minskat dramatiskt. Men samtidigt har det aldrig knäppts mer bilder, sålts fler kameror eller pratats mer foto än i dag. – Intresset har aldrig varit större, säger Anders Appelqvist, vd på Sveriges radio- och hemelektronikleverantörer. Läs hela artikeln om fotobranschen i Dagens handel vecka 37 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062