23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kampen om nätmusiken tätnar

Nu faller de stora musikjättarna ytterligare några steg bak. Genom att vägra anpassa sig till den nya tekniken kan de tappa stora andelar när musiksajten Emusic nu öppnat för nedladdningar över webben.

För ett par dagar sedan öppnade webbplatsen och med priser på ett par kronor per nedladdningsbar låt ska de utmana Itunes Music och de stora musikdrakarna. Emusic finns i alla EU-länder. Med 1,7 miljoner låtar från över 8 500 oberoende skivbolag ska de erövra musiknedladdarna. Dock vill inte Universal Music, Sony BMG, EMI och Warner ta i satsningen med tång. I stället är det småbolag som har bland annat Björk, Jens Lekman och Bob Marley i sitt stall som delar med sig av sin musik. För att handla kan man köpa abonnemangspaket om 40, 65 eller 90 låtar per månad från två-tre kronor per låt. Musiken går att bränna på skiva och spela i den vanliga stereon.Emusic har ungefär 13 procent av marknaden för nedladdad musik i USA.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.084