23948sdkhjf

Röhnisch storsatsar på expansion

Sportklädesföretaget Röhnisch Sportswear ska ha fördubblat sin omsättning innan år 2010.

Framför allt väntas en tillväxt på de redan största marknaderna Tyskland, Ryssland, Australien och Storbritannien. Men man kommer också satsa i Sverige, Norge och Finland där Röhnisch är marknadsledande. Under året har Röhnisch bland annat köpt Stay in place som specialiserat sig på sport-bh. Stay in place är dock ett så inarbetat namn att det får stanna kvar som eget varumärke i Röhnisch. Sedan 2002 profilerar sig företaget med träningskläder endast för kvinnor. – Titta på hur män som motionerar är klädda så förstår du: urblekta shorts och en söndertvättad gammal t-shirt. Det är lättare att sälja åt kvinnor, säger Claes Röhnisch som driver Röhnisch i Sverige till DI Weekend. Förra året omsatte Röhnisch 90 miljoner kronor och hade en vinst på 6 miljoner kronor. I år väntas omsättningen landa på 110 miljoner kronor. Inom tre år ska man ha en omsättning på 200 miljoner kronor. På lång sikt är målet att ha en miljard kronor i omsättning, men det är inte fastställt när. Men det målet kommer inte att nå via någon börsnotering: – Börs och kvartalskapitalism är inget för oss. Vi är ett familjeföretag som ska kunna ta svackor och uppgångar utan att någon skriker, och vi vill hålla siktet inställt på en utveckling som vi klara själva, säger Claes Röhnisch till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066