23948sdkhjf

Vem vinner elektronikracet?

Aldrig har det sålts så mycket hemelektronik som nu, och aldrig har det varit så tufft i elektronikbranschen. Priserna pressas, marginalerna minskar och lönsamheten sjunker. Samtidigt så ökar konkurrensen. Allt fler vill vara med och slåss om elektronikkundernas pengar.

I veckan öppnade ytterligare en ny stor aktör på den svenska hemelektronikmarknaden. En aktör som utlovar ännu lägre priser, och som sätter ännu större press på den redan tyngda branschen. Konkurrenterna har nu två vägar att gå. Endera hoppar man på karusellen och jagar sina leverantörer att sänka priserna ytterligare, lämnar prisgarantier och annonserar om oslagbara priser. Eller så väljer man att köra sitt eget race, att satsa på något annat än sänkta priser för att locka konsumenterna. Enligt en nyligen genomförd undersökning så säger merparten av konsumenterna att de hellre väljer bra service än låga priser när de gör sina inköp. De tycker att det är viktigare att få ordentlig information och råd inför köp av en kapitalvara än att kunna köpa den riktigt billigt. Det här öppnar naturligtvis för nya affärsidéer: Att öppna butiker med välutbildad personal som kan ge kunderna den service de behöver för att känna sig trygga med sitt köp. Att ge information och support innan köpet så att kunden känner att de köper rätt vara. Att erbjuda hemkörning, installation och service så att kunden vet att apparaten verkligen kommer att fungera därhemma. Men när det kommer till kritan – är det plånboken eller huvudet som får styra? Väljer kunden det dyrare alternativet med hundra procent service, när grannen köper samma vara billigare på ett annat ställe och hävdar att det var ganska enkelt att installera själv? Det tuffa kriget om elektronikkunderna är i full gång. Det ska bli spännande att se vem som står kvar som segare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.453