23948sdkhjf

Mode gör handelsprogrammet hetare

Farsta gymnasium i utkanten av Stockholm profilerar sitt handelsprogram med modeinriktning. Den första klassen startade i augusti och utbildningen kommer att byggas upp i samarbete med modebranschen.

I flera år har läraren Agneta Okomdal tagit mycket exempel från modebranschen när hon undervisat på handelsprogrammet, eftersom mode engagerar ungdomar. I våras tog hon initiativ till att skapa en klass med modeinriktning. Inspirationen kom från Stockholms Universitet som i höst startat en modevetenskaplig linje. – Det finns massor av moderelaterade arbeten som inte handlar om tillskärning och design, men gymnasiet har hittills bara haft beklädnadsteknisk linje att erbjuda de modeintresserade, säger Agneta Okomdal. Biträdande rektor Christina Thunberg berättar att Farsta gymnasium utformar utbildningen tillsammans med en rad branschorganisationer, myndigheter och företag i branschen. Till gymnasiemässan i november ska upplägget vara färdigt att lanseras. Förhoppningen är att branschen ska ställa upp med praktikplatser och föreläsare. De elever som i dag finns på programmet agerar försökskaniner och kommer att få stort inflytande över programmets utformning. Bongeline Mulumba , Daniella Pettersson och Malin Gardeberg stormar in i Christina Thunbergs minimala kontor för att berätta om sin utbildning. De flesta eleverna hade sökt vanligt handelsprogram, när det fick en inbjudan att få vara med i klassen med modeinriktning. – Jag blev jättelycklig och tackade ja direkt, säger Daniella Pettersson. Hon berättar att hon har varit modeintresserad så länge hon kan minnas. – Jag hade valt handelsprogrammet för att jag tänkte mig att arbeta i butik, gärna en modebutik, och att jag kanske i framtiden skulle vilja starta ett eget företag. Nu är jag redan sugen på att läsa mode på högskolenivå, säger hon. Läs hela artikeln om modegymnasiet i Dagens Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063