23948sdkhjf

Konsumenter gillar frukt men köper godis

Läsk minskar, men godisförsäljningen håller i sig. Konsumenterna är intresserade av hälsa, men har bara i vissa fall ändrat sina vanor. ”Här gäller det för detaljhandeln att hänga på", säger Bo Ekström, vd på AC Nielsen, som nyligen släppt rapporten Hälsa i Sverige.

Enligt rapporten har läskkonsumtionen minskat med 10 procent på tre år. Samtidigt har konsumtionen av kolsyrat mineralvatten ökat med 20 procent. – Det är samma personer som gått över från läsk till mineralvatten. Handeln har en viktig roll att spela anser Bo Ekström. Han nämner att fullkornspasta har gått från noll till en marknadsandel på 20 procent på tre år. – Det är ett exempel på när leverantörerna svarat snabbt på hälsotrenden. När det gäller godis är frukt och godis har inte konsumtionsmönstren förändrats på tre år. – Folk överskattar sitt hälsobeteende och säger att de är mer återhållsamma med godis. Men försäljningstrenden är stabil. Det finns ett ökat intresse för frukt, och den växande gruppen hälsomedvetna ställer större krav på produkterna. Ännu är det mest i tanken, men det kan snabbt förändras och då gäller det för detaljhandeln att vara med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094