23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snabb teknikutveckling ökar e-handeln

Ny teknik gör e-handeln alltmer tillgänglig och det bäddar för lönsam tillväxt. Det framgår av en rapport som HUI presenterar i mitten av november.

70 procent av de företag som säljer på nätet uppger att deras e-handel är lönsam, och mer än tre fjärdedelar av dem är övertygade om att deras e-handel kommer att öka. – Orsaken till den snabba tillväxten är snabb teknikutveckling parad med ökad mognad hos användarna, säger Fredrik Bergström, vd för HUI. Kapaciteten i datorerna fördubblas var 18:e månad, och nu kommer mobilerna med Internetuppkoppling som gör e-handelssajterna ännu mer lättåtkomliga. Fredrik Bergström framhåller att gruppen 20 till 29-åringar e-handlar mest, och de har ännu inte nått sin fulla shoppingpotential: – Om ett par år är den åldersgruppen välbeställd, de bildar familj och har ont om tid. Då kommer e-handeln att ta marknadsandelar, säger han. Posten har tittat på varför människor väljer att e-handla. Kunderna uppger pris, enkelhet/bekvämlighet, stort utbud och att det går att komma över produkter som inte finns på hemorten, samt att e-handel sparar tid. HUI har analyserat de företag som är bäst på e-handel och funnit att trovärdighet, en bra webbplats, snabba leveranser, bra utbud och säkra betalningar är viktigast för att bygga kundlojalitet. – Kunderna förutsätter att priserna är låga. Det är en hygienfaktor, säger Fredrik Bergström.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078